Verkkokaupan maksutavat

Oletko perustamassa verkkokauppaa? Tuottaako maksunvälittäjän ja toimitustapojen valinta päänvaivaa? Artikkelin luettuasi tiedät, mitä ottaa huomioon verkkokaupan maksu- ja toimitustapoja suunniteltaessa.

Laaja maksutapavalikoima parantaa konversiota

Verkkokauppaa perustettaessa yksi olennaisimmista päätöksistä, joita verkkokauppiaan tulee tehdä, on maksunvälittäjän valinta.

Hyödyntäessään maksunvälittäjää (=verkkomaksupalvelun tarjoajaa) verkkokauppias saa verkkokauppaansa vaivattomasti yhdellä sopimuksella kattauksen erilaisia maksutapoja, ilman että joutuu sopimaan niistä erikseen kunkin yksittäisen maksutapatarjoajan kanssa.

Maksunvälittäjän avulla verkkokauppias voi siis tarjota asiakkailleen erilaisia maksuvaihtoehtoja, kuten verkkopankkimaksuja, korttimaksuja, lasku- ja osamaksuvaihtoehtoja sekä mobiilimaksuvaihtoehtoja.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaan verkkokaupan, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevan verkkokaupan maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Tarvitaanko näitä kaikkia?

Suomessa suosituimmat verkkokaupan maksutavat ovat verkkopankkimaksut sekä korttimaksaminen (Credit tai Debit), mutta myös esimerkiksi laskuille ja erilaisille mobiilimaksutavoille löytyy käyttäjänsä. Yleensä fiksuinta onkin tarjota asiakkaille mahdollisimman monipuolisesti erilaisia maksutapoja.

Laajan maksutapavalikoiman ansiosta jokaisella verkkokaupan asiakkaalla on mahdollisuus valita mieluisin maksutapa, eikä ostoksen tekeminen jää ainakaan siitä kiinni, etteikö itselle sopivaa maksutapaa olisi tarjolla.

Mikä sitten on verkkokauppiaan näkökulmasta kannattavin vaihtoehto?

Verkkokaupan maksunvälittäjät

Eri maksunvälityspalvelut eroavat toisistaan sekä sisällöllisesti että hinnoittelussa.

Maksunvälittäjää valittaessa kannattaakin vertailla esimerkiksi sitä, millaisia eri verkkokaupan maksutapoja välittäjät tarjoavat ja millaisella hinnoittelulla.

Maksunvälittäjät tarjoavat usein joko kuukausihintaista sopimusta, maksutapahtumien mukaan veloitettavaa provisiopohjaista hinnoittelua tai näiden kahden yhdistelmää.

Usein etenkin pienille verkkokaupoille, jossa maksutapahtumia on vähän ja myynti verrattain pientä, sopivin vaihtoehto voi olla kuukausimaksuton sopimus, jossa maksetaan ainoastaan maksutapahtumista jokin tietty transaktiokulu sekä mahdollinen prosenttiosuus myynnistä.

Toisaalta tapahtumakohtaiset kulut ovat tällaisissa sopimuksissa todennäköisesti hieman suuremmat. Riippuu siis verkkokaupan koosta, mikä maksunvälittäjä on edullisin vaihtoehto. Palveluntarjoajan valinnassa kannattaa kuitenkin myös ottaa huomioon, miten myyntivolyymi tulee kehittymään tulevina vuosina.

Myös samalla maksunvälittäjällä saattaa olla tarjolla erilaisia paketteja eri volyymin verkkokaupoille, ja verkkokauppias voikin helposti päivittää pakettiaan tarpeitaan vastaavaksi toiminnan kasvaessa tai supistuessa.

Verkkokaupan maksutavat Helpoilla kotisivuilla

Helppojen kotisivujen rakentamissa verkkokaupoissa kaksi suosituinta maksupalvelua ovat Visma Pay sekä Paytrail.

Molemmat maksupalvelut voidaan integroida helposti osaksi WooCommerce-verkkokauppaa ja molemmat tarjoavat käyttäjilleen turvallisesti laajan valikoiman yleisimpiä maksutapavaihtoehtoja.

Tutustutaanpa maksupalveluiden tarjoajiin hieman tarkemmin.


Visma Pay

Verkkokaupan maksutavat Vismalla

Visma Pay on Visma Payments Oy:n tarjoama verkkomaksupalvelu, joka tunnettiin ennen sen siirtymistä osaksi Visma-konsernia nimellä Bambora Payform.

Visma Pay tarjoaa kaikki suosituimmat verkkokaupan maksutavat helposti ja turvallisesti. Maksutapoina ovat kaikki yleisimmät verkkopankit; mobiilimaksut: Pivo, Siirto ja MobilePay; korttimaksut: Visa, Visa Electron ja Mastercard (American Express erillisellä sopimuksella) sekä lasku ja osamaksu (Jousto, Fellow).

Tällä hetkellä Vismalla on valittavina kaksi erilaista pakettia, Express ja Power.

Express on kuukausimaksuton paketti, joka soveltuu etenkin aloittaville verkkokaupoille sekä pienelle määrälle verkkomaksuja. Kuukausimaksun sijaan verkkokauppias maksaa Expressissä transaktiokuluista alkaen 0,49 €/kpl + 2,8 % komission myynnistä.

Vaikka tässä paketissa ei ole aloitusmaksua tai varsinaista kuukausimaksua, on minimilaskutus kuitenkin 4,95 €/kk, mikäli myyntiä ei tehdä ollenkaan tai kuukausimyynti alittaa minimisumman.

Visma Payn Power taas on Expressiä isomman volyymin kaupoille suunnattu kuukausimaksullinen paketti. Paketin kuukausihinta on 49 €+alv, mutta sen transaktiokulut puolestaan ovat alkaen vain 0,39 €/kpl. Komissiosuus vaihtelee maksutavasta riippuen 0–1,99 prosenttiin.

Se kumpi paketti tulee edullisemmaksi, riippuu pitkälti ostojen määrästä, asiakkaiden käyttämistä maksutavoista sekä kuukausimyynnistä.

Karkea esimerkki: Pelkästään pankkimaksuilla tapahtuvilla ostoilla kuukausimyynnin ylittäessä esimerkiksi noin 1750 euroa tulisi edullisemmaksi valita Power-paketti. Mutta jo pienemmälläkin kuukausimyynnillä Power voisi tulla edullisemmaksi, mikäli maksutapahtumia olisi riittävästi.

Jos taas maksutapahtumat tehtäisiin pelkästään korttimaksuilla, mobiilimaksuilla ja Fellow-yritysmaksuilla raja menisi noin 6000 eurossa, eli sen ylittävä kuukausimyynti tulisi edullisemmaksi Power-paketilla. Myös tässä maksutapahtumien määrä kuitenkin vaikuttaisi siihen, kumpi paketeista lopulta tulisi edullisemmaksi.

Tutustu Visma Payhyn tarkemmin tästä.

Paytrail

Paytrailin maksutapavaihtoehdot verkkokaupassa

Paytrail on suomalainen maksulaitos ja osa pohjoismaista Nets-perhettä.

Myös Paytrail tarjoaa asiakkailleen kattavan valikoiman erilaisia maksutapoja: pankkimaksut; lasku- ja osamaksupalvelut: Walley, OP Lasku ja Jousto; korttimaksut: Visa, Mastercard ja American Express sekä mobiilimaksut: MobilePay, Pivo, Siirto ja Apple Pay.

Paytrailillä on neljä erilaista pakettivaihtoehtoa (S, M, L ja XL), jotka soveltuvat eri volyymin verkkokaupoille ja hieman erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Aloitteleva kauppias tai pienyrittäjä saa verkkokaupan maksutavat käyttöönsä valitsemalla S-paketin 14,99 € kuukausihinnalla. Kuukausihinnan lisäksi verkkokauppias maksaa maksutapahtumakohtaisesti 0,50 €/kpl + 3 %.

M-paketti puolestaan on suunnattu isomman volyymin verkkokaupoille ja kustantaa 59 €/kk sekä transaktiokulut alkaen 0,40 €/kpl.

Usean kauppapaikan ja suurten volyymien verkkokaupoille suunnattujen L- ja XL-pakettien hinnoista ja sisällöistä voi tiedustella tarkemmin suoraan Paytraililta.

Tutustu Paytrailiin tarkemmin tästä.

Haluatko kasvattaa liiketoimintaasi netissä verkkokaupan avulla?

Me Helpoilla kotisivuilla rakennamme yrityksellesi helppokäyttöisen ja nopean WooCommerce-verkkokaupan maailman suosituimmalla verkkokauppa-alustalla ja autamme sinua tarpeisiisi parhaiten soveltuvien maksutapojen käyttöönotossa. Jos kiinnostuit, jätä yhteydenottopyyntösi oheisella lomakkeella, niin jutellaan lisää.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaan verkkokaupan, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevan verkkokaupan maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel