Metadescription eli metakuvaus

Saatko metakuvausten avulla lisää kävijöitä sivuillesi?

Hakutuloksissa näkyvillä metakuvauksilla on suuri vaikutus siihen, siirtyvätkö vierailijat sivuillesi. Näin kirjoitat houkuttelevan metakuvauksen.

Metakuvaus, ja onko sillä merkitystä?

Meta tagit, kuten esimerkiksi meta description eli metakuvaus ja meta title eli metaotsikko ovat olennainen osa verkkosivujen hakukoneoptimointia.

Metakuvaus on Googlen hakutuloksissa näkyvän linkkinä toimivan otsikon ja URL-osoitteen alapuolella oleva kuvaus, jossa kerrotaan lyhyesti sivun keskeisimmästä sisällöstä.

Metakuvaus on hakutuloksissa linkkinä toimivan otsikon ja URL-osoitteen alapuolella

Googlen mukaan metakuvauksella ei ole huomattavaa vaikutusta hakukoneoptimointiin, eli siihen löytyvätkö sivusi hakutuloksista. Metakuvaus vaikuttaa kuitenkin merkittävästi siihen, klikkaako hakutuloksia tarkasteleva kävijä itsensä sivullesi.

Näin ollen metakuvaus vaikuttaa siis kuitenkin välillisesti myös hakukonetuloksiin. Tämä johtuu siitä, että Google arvottaa sivuja niiden klikkausmäärien perusteella. Houkuttelevan metakuvauksen ansiosta sivu saa siis enemmän klikkauksia ja sitä kautta myös Google pitää sivua arvokkaana sekä nostaa sen korkeammalle hakutuloksissa.

Metakuvauksen kirjoittaminen Yoast SEO -lisäosan avulla

Metakuvausten kirjoittaminen on helpointa erilaisten lisäosien avulla. Meidän toteuttamille WordPress-alustaisille kotisivuille asennetaan ilmainen Yoast SEO -lisäosa, jonka avulla hakukoneoptimointi ja metakuvausten kaltaisten tagien lisääminen ja muokkaaminen on vaivatonta.

Tällä hetkellä metakuvaus saa olla maksimissaan noin 156 merkin mittainen. Maksimipituus voi hieman vaihdella sen mukaan, kuinka paljon erilaiset merkit vievät tilaa ruudulta. Myös Google saattaa aika ajoin muuttaa pituutta. Yoastin lisäosa kuitenkin ilmoittaa, kun kirjoittamasi teksti on optimaalisen mittainen, ei liian lyhyt eikä liian pitkä.

Metakuvauksen kirjoittaminen Yoast SEO -lisäosalla

Houkutteleva metakuvaus

Miten sitten kirjoitetaan metakuvaus, joka houkuttelee hakutuloksia tarkastelevan käyttäjän klikkaamaan itsensä juuri sinun sivuillesi? Seuraavaksi annamme muutamia vinkkejä, joiden avulla metakuvausten kirjoittaminen sujuu helpommin.

Kirjoita myyvä teksti ja kehota toimimaan

Metakuvauksen tavoitteena on yksinkertaisesti “myydä” sivu asiakkaalle. Siksi tekstin tulee tiivistää sivun sisältö ytimekkäästi ja kertoa tuotteesta tai palvelusta kiinnostavasti sekä selkeästi, mieluiten kokonaisin lausein. Jotta sivu saisi osakseen klikkauksia, olisi tekstistä hyvä käydä ilmi myös se, miten potentiaalinen asiakas voisi siitä hyötyä.

Metakuvaus on lyhyt tiivistelmä sivun sisällöstä

Kävijän puhutteleminen ja osallistaminen metakuvauksessa on toimivaksi havaittu tehokeino.

Jos mahdollista, metakuvauksen loppuun on hyvä lisätä jokin houkutteleva Call-to-Action eli toimintakehote, kuten: “Nappaa talteen vinkit!”, “Tilaa heti, saat 30 % alennuksen!”, “Ota yhteyttä!” tai “Lue lisää!”

Kuvaa sivun sisältöä totuudenmukaisesti

Kirjoita metakuvaus, joka vastaa aidosti sivun sisältöä. Houkuttelevan metakuvauksen ja klikkiotsikkomaisen metakuvauksen välillä on suuri ero.

Houkutteleva metakuvaus kertoo kiinnostusta herättävällä tavalla, mistä sivulla on kyse. Klikkiotsikoiden kaltainen metakuvaus puolestaan antaa väärää informaatiota sivun sisällöstä ja johtaa käyttäjiä harhaan. Tällaiset vilpilliset kuvaukset tuskin johtavat konversioihin, koska kävijät eivät löydä sivuilta etsimäänsä. Pahimmassa tapauksessa ne voivat jopa vaikuttaa negatiivisella tavalla hakutuloksiin.

Kirjoita erilainen metakuvaus kuin muilla

Metakuvausten kirjoittamisessa kannattaa pitää mielessä, että hakutuloksiin nousee monen muunkin samaa palvelua tai tuotetta tarjoavan kilpailevan yrityksen metakuvaukset. Mieti siis, miten yrityksesi voisi erottua edukseen muista ja tuo jo metakuvauksessa esille kilpailuvalttisi. Jos tarjoat tuotteita markkinoiden edullisimpaan hintaan, muista mainita se jo kotisivujesi metakuvauksessa.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Patner

Älä kirjoita samaa metakuvausta kotisivujesi jokaiselle eri alasivulle

Tämä on tärkeää. Jokaiselle kotisivujesi yksittäisellä alasivulle kannattaa ehdottomasti kirjoittaa oma metakuvaus.

Jos esimerkiksi tarjoat rakennus- ja saneerauspalveluita, älä tyydy kirjoittamaan samaa yleistävää myyntitekstiä jokaiseen kuvaukseen, vaan personoi jokaiselle palvelullesi (olettaen, että jokaisella palvelulla on oma alasivu) myös oma metakuvaus.

Näin varmistat, että metakuvaus kuvastaa tarkasti juuri sitä nimenomaista sivua, jolle se ohjaa käyttäjän.

Käytä avainsanaa

Olet todennäköisesti käyttänyt sivujesi teksteissä sellaisia avainsanoja, joilla uskot potentiaalisten asiakkaidesi hakevan tarjoamiesi palveluiden kaltaista sisältöä. Muista käyttää jokaisen sivun tärkeintä avainsanaa myös niiden metakuvauksissa.

Kun potentiaalinen asiakas tekee haun kyseistä avainsanaa käyttäen, näkyy se lihavoituna hakutulosten metakuvauksessa. Lihavoituna näkyvä avainsana todennäköisesti vakuuttaa kävijän siitä, että sivusi vastaa hänen etsimäänsä, ja näin ollen tärkein avainsana tekee sivustasi käyttäjän mielestä houkuttelevamman.

Älä kuitenkaan käytä avainsanalistoja

Keskeisimmän avainsanan (tai avainsanojen) käyttäminen on tärkeää, mutta metakuvauksesta ei kannata tehdä avainsanalistaa. Kuten sanottu metakuvauksella ei ole välitöntä vaikutusta hakutuloksiin, eikä avainsanojen listaaminen näin ollen edesauta sivun näkyvyyttä.

Sen sijaan on tärkeää, että metakuvaus on luonnollinen teksti. Kokonaisista ajatuksista koostuva kuvaus on huomattavasti lukijaystävällisempi ja havainnollistavampi kuin jono avainsanoja.

(Huom! Google voi näyttää metakuvauksen paikalla myös hakusanoja sisältävän kohdan sivun sisältöteksteistä, jos nämä sanat eivät sisälly metakuvaukseen.)

Älä jätä metakuvausta kirjoittamatta

Metakuvauksen kirjoittaminen saattaa helposti unohtua, sillä sen puuttuminen ei estä sivun julkaisemista. Tällaisissa tapauksissa Google poimii sivun alusta kohdan, joka näytetään metakuvauksen paikalla.

Metakuvaus pitää siis muistaa kirjoittaa jokaiselle julkaistavalle sivulle, olipa kyse sitten palvelun alasivusta tai blogiartikkelista. Muista aina myös tarkistaa vastaako metakuvaus sisältöä silloin, kun päivität sivun tekstejä.

Jos sinulla on Helppojen kotisivujen tekemät nettisivut tai olet hankkimassa sivupakettia kauttamme, voit halutessasi jättää myös metaotsikoiden ja -kuvausten kirjoittamisen meidän huoleksemme. 

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö, lähetä sähköpostia tai soita Leolle.

Leo Sävel