/ / Hakukoneoptimointi WordPress

Hakukoneoptimointi WordPress

|
Tässä artikkelissa tutustutaan WordPress -sivuston hakukoneoptimointiin. Tutustu tarkemmin monipuolisempaan listaukseen videon alta löytyvästä linkistä.

+125 vinkin Mega-Opas hakukoneoptimointi WordPress -sivustolle sisältää monta eri kikkaa, joita kannattaa noudattaa, kun haluat nostaa sivustosi Googlen hakutulosten kärkeen.

Hakukoneoptimoinnissa tärkeintä on huomioida niin käyttäjä, kuin Google. Hakukoneoptimoinnissa sivustosta tehdään optimaalinen käyttäjille niin käytettävyyden kuin sisältöjenkin osalta. Kun käyttäjät arvostavat sivustoa ja sen sisältöä, vierailuajat luonnollisesti pidentyvät. Näin Google ymmärtää, että sivusto on käyttäjäystävällinen ja sen sisällöt todella ovat hyviä.

Hakukoneoptimoinnin suunnittelu kannattaa aloittaa miettimällä niitä avainsanoja, joilla haluaisi sivuston löytyvän. Tätä varten kannattaa tehdä avainsanatutkimus. Avainsanatutkimuksella selvitetään, minkälainen kilpailu milläkin avainsanalla on ja kuinka paljon sitä suurinpiirtein haetaan Googlesta. Nämä tiedot auttavat suunnitelemaan sitä, millä avainsanoilla lähdetään kilpailemaan. Myös järjestys, millä lähdetään liikkeelle, tulisi muotoutua tämän pohjalta.

Kun avainsanatutkimus on tehty, siirrytään WordPress-sivuston hakukoneoptimoinnissa seuraavaan vaiheeseen, eli sisältöjen kirjoittamiseen. Sivuston omistajana sinun tärkeimpänä tehtävänäsi on kirjoittaa tulevia vierailijoita varten mahdollisimman hyvät, kattavat ja viihdyttävät sisällöt. Mikäli kaikki sivustosi tekstit ovat tylsiä listauksia tai yritysjargonia, ihmiset eivät jaksa niitä lukea, eivätkä viihdy sivuilla. Näin Google tarjoaa jatkossa todennäköisesti muita sivustoja korkeammalla hakutuloksissa ja oma sivustosi jää jalkoihin. Näin voidaan sanoa hakukoneoptimoinnin tärkeimmän osa-alueen, eli sisältöjen epäonnistuneen. Jos sisällöt ovat huonot, koko hakukoneoptimoinnilta menee pohja. Panosta siis sisältöihin kaikkein eniten.

Avainsanatutkimuksen ja siihen perustuvien hyvien sisältöjen kirjoittamisen jälkeen seuraavaksi aloitetaan teknisempi hakukoneoptimointi WordPress-sivustolle. Ihan ensimmäisenä perustettavalle sivustolle tulisi vahvistaa järkevä linkkirakenne niin käyttäjiä, kuin Googleakin silmällä pitäen.

Jo ennen varsinaista linkkirakenteen miettimistä olet todennäköisesti jo suunnitellut sivustosi sivukartan. Eli ne sivut, jotka sivustollesi olisi tarkoitus tulla. Sivukarttaa varten olet toivottavasti suunnitellut tulevien vierailijoiden kävijäpolut, eli ne reitit, joita pitkin pyrit ohjaamaan käyttäjiä sivustollasi eteenpäin. Kävijäpolkujen tärkein tehtävä on tehdä ihmisten liikkumisesta sivustolla sulavaa, järkevää ja jopa koukuttavaa. Käyttäjä huomaa jatkuvasti uusia linkkejä, jotka häntä kiinnostaa seuraavaksi. Näin sivustosi keskimääräiset vierailuajat kasvavat ja Google arvostaa sivustoasi enemmän.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Edellä käytyjen vaiheiden jälkeen varsinainen hakukoneoptimointi WordPress-sivustollesi aloitetaan teknisessä mielessä. Seuraavaksi on tarkoituksena asentaa palvelimillesi WordPress. Yleensä palveluntarjoajilta löytyy valmiita ”nappeja” näihin, eli nappi jossa lukee ”asenna WordPress”.

Kun WordPress on asennettu, kannattaa valita hakukoneoptimointiin sopiva teema. Eli sellainen teema, joka latautuu nopeasti. Esimerkiksi Kadence on tähän tarkoitukseen oiva valinta sen salamannopean latausnopeuden ansiosta. Kun olet asentanut WordPressin sekä siihen päälle sinulle parhaiten sopivan WordPress-teeman, pääset seuraavaksi aloittamaan sivustosi rakennuksen.

WordPress-sivuston hakukoneoptimoinnin näkökulmasta kannattaa pitää sivustolla niin vähän lisäosia, kuin mahdollista, jotka ovat mielellään latausnopeudeltaan kevyitä. Asenna sivustolle vain ne lisäosat, jotka välttämättä tarvitset. Aina uuden lisäosan asennuksen yhteydessä punnitse tarkkaan, onko lisäosa välttämätön, vai pärjäisitkö kenties ilmankin sitä? Hakukoneoptimointi WordPress-sivustolle vaatii myös hakukoneoptimointiin tarkoitettuja lisäosia, eli ns. SEO-lisäosia.

Hyviä tähän tarkoitukseen ovat muun muassa SEOpress ja RankMath. Näihin lisäosiin asetetaan muun muassa Meta Titlet ja Meta Descriptionit, eli Googlen hakutuloksissa näkyvät siniset otsikot ja harmaat kuvaukset. Otsikon ja kuvauksen houkuttelevuus määrittävät sen, klikkaako ihminen hakutuloksissa näkyvää linkkiä, vai ei. Mitä houkuttelevammat Meta-tekstit kirjoitat, sitä paremman klikkausprosentin (Click Through Rate) saat linkillesi. Mitä paremman CTR:än saat, sitä korkeammalle sivustosi nousee hakukonetuloksissa.

WordPress-sivuston hakukoneoptimoinnissa on siis tärkeää saada hyvä klikkausprosentti omille sivuilleen. Sitäkin tärkeämpää on saada sivustokävijät viihtymään sivustolla. Hakukoneoptimointi WordPressilläkin tulee paljon tehokkaammaksi ja tulokset nousevat raketin lailla, kun ihmiset viettävät pidempiä aikoja sivustolla. Tee sivustostasi siis niin teknisesti, ulkoasultaan kuin sisällöllisesti houkutteleva kokonaisuus ja hakukoneoptimointi WordPressillä onnistuu huomattavasti varmemmin!

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä