Vaikuttajamarkkinoinnin verotusopas
PƤivitetty 21.8.2025
PyydƤ maksuton arvio sivustosi kehittƤmisestƤ

Kirjoittaja:
Leo SƤvel
Leo on verkossa tapahtuvan asiakashankinnan seppƤ ja Helppojen kotisivujen toinen perustajista.
Kurkkaa tƤstƤ jos haluat buustata sivustosi liikennettƤ ja liidimƤƤriƤ.
Johdanto
āYhteistyƶ vaikuttajien kanssa voi lisƤtƤ brƤndin nƤkyvyyttƤ ja vauhdittaa myyntiƤ, mutta se tuo mukanaan myƶs erityisiƤ verotukseen liittyviƤ seikkoja. Olipa kyseessƤ mikrovaikuttajat tai suuremmat sisƤllƶntuottajat, sƤƤntƶjen tuntemus auttaa sinua selviytymƤƤn luottavaisesti taloudellisesta raportoinnista.ā
TƤmƤ opas kattaa tƤrkeimmƤt verotuksen periaatteet vaikuttajayhteistyƶhƶn, kulujen vƤhentƤmiseen ja parhaat kƤytƤnnƶt, joilla varmistat sƤƤnnƶsten noudattamisen ja optimoit markkinointibudjettisi.

Vaikuttajamarkkinoinnin verotusopas
Artikkelin pƤƤkohdat
- KƤsittele vaikuttajamarkkinoinnin kulut oikein kirjanpidossa ja varmista asianmukaiset laskutustavat, niin hyƶdyt verovƤhennyksistƤ turvallisesti ja tehokkaasti.
- PidƤ kirjaa kaikista sponsoroiduista yhteistƶistƤ, mukaan lukien tuotelahjat, rahapalkkiot ja vaihtokaupat – nƤin varmistat lƤpinƤkyvƤn ja verotarkastuksen kestƤvƤn kirjanpidon.
- SelvitƤ ALV-velvoitteet kotimaisten ja ulkomaisten vaikuttajien kanssa tyƶskennellessƤ vƤlttƤƤksesi yllƤttƤvƤt veroseuraamukset ja hallinnolliset vaatimukset.
PyydƤ maksuton arvio sivustosi kehittƤmisestƤ
LisƤƤ liikennettƤ, lisƤƤ tuloksia!
Anna tiimimme auttaa yritystƤsi kasvattamaan Googlen kautta saatavaa verkkosivujen kƤvijƤliikennettƤ ja rakentamaan verkkosivuistanne tehokkaan myynnin tyƶkalun.


1. Verovelvollisuudet vaikuttajayhteistyƶssƤ
Kun teet vaikuttajayhteistyƶtƤ, luot suhteen, jossa yrityksesi hyƶtyy heidƤn yleisƶnsƤ tavoittavuudesta. TƤmƤ kumppanuus voi sisƤltƤƤ rahallista korvausta, tuotenƤytteitƤ tai palvelujen vaihtoa. Suomessa nƤitƤ liiketoimia sƤƤntelevƤt veroviranomaiset, jotta molemmat osapuolet ilmoittavat tulonsa ja menonsa tarkasti. Velvollisuuksien ymmƤrtƤminen alusta alkaen estƤƤ yllƤtyksiƤ verokauden aikana ja suojaa maineesi luotettavana yrittƤjƤnƤ. Kuten tƤssƤ artikkelissa kerrotaan, sometulojen oikea ilmoittaminen on olennaista.
Influencer-markkinoinnin verotuksen keskeiset kƤsitteet
Vaikuttajamarkkinoinnissa tehtƤvƤ yhteistyƶ katsotaan markkinointikuluiksi, kun yrityksesi maksaa mainontapalveluista. PƤinvastoin, jos saat korvausta influencerilta, joko rahana tai lahjoina, se voi olla verotettavaa tuloa. SelvitƤ vaihtojen luonne, erityisesti kun tarjoat ilmaisia tuotteita tai alennuskoodeja, jotta voit mƤƤrittƤƤ sovellettavan verokohtelun ja ilmoitusvelvollisuudet.
Miksi tarkka veroraportointi on tƤrkeƤƤ
NƤiden tapahtumien virheellinen luokittelu voi johtaa verojen alimaksuun tai ylimaksuun, korkokuluihin ja mahdollisiin verotarkastuksiin. Oikea raportointi luo luottamusta veroviranomaisten kanssa ja auttaa pitƤmƤƤn kirjanpidon selkeƤnƤ, mikƤ puolestaan tukee influencer-kampanjoiden ja yleisen markkinointistrategian parempaa budjetointia ja ennustamista.
Oikeudelliset perusteet ja sƤƤnnƶkset
Suomen verolainsƤƤdƤntƶ sisƤltƤƤ ohjeita liiketoiminnan kulujen vƤhennyksistƤ, verotettavista eduista ja arvonlisƤverosƤƤnnƶistƤ. Virallisista julkaisuista ja alueellisilta veroviranomaisilta saat selville tarkat raja-arvot ja asiakirjavaatimukset. Kuten Ajankohtaisissa verotusuutisissa kerrotaan, pysymƤllƤ ajan tasalla lainsƤƤdƤnnƶn muutoksista, kuten arvonlisƤverovapautusten tai vƤhennysten rajoitusten muutoksista, varmistat, ettƤ noudatat voimassa olevia sƤƤnnƶksiƤ ja pystyt toimimaan ƤlykkƤƤsti vaikuttajamarkkinoinnin muuttuvassa toimintaympƤristƶssƤ.
KƤytƤnnƶn vinkkejƤ yrittƤjille
PienyrittƤjien on oltava erityisen valppaana, koska he hoitavat usein taloutta ilman omaa kirjanpitotiimiƤ. Ajan investoiminen perusasioiden ymmƤrtƤmiseen tuo pitkƤllƤ aikavƤlillƤ etuja tehokkuuden ja sƤƤnnƶsten noudattamisen muodossa ja vƤhentƤƤ virheellisiin ilmoituksiin liittyvƤƤ stressiƤ ja mahdollisia kustannuksia.
Sopimusten ja odotusten dokumentointi
Vinkki: Dokumentoi vaikuttajien valintaperusteet ja sovitut sisƤllƶn toimitukset, jotta mainontatoimet ovat yhdenmukaisia verotustietojesi kanssa ja markkinointitavoitteet ja taloudellinen raportointi ovat johdonmukaisia.

2. Influenssereiden korvauksien ja palvelujen luokittelu
Vaikuttajille maksettavien maksujen oikea luokittelu on tƤrkeƤƤ kirjanpidon tarkkuuden kannalta. Olipa kyseessƤ kƤteismaksu, tuotenƤytteet, tapahtumakutsut tai palvelujen vaihto, jokaisella korvausmuodolla on omat verotukselliset vaikutuksensa. Luokittelemalla nƤmƤ tapahtumat kirjanpitojƤrjestelmƤssƤsi oikeisiin tilikoodeihin voit seurata kuluja oikein ja hakea verovƤhennyksiƤ.
Rahamaksut
Suorat maksut vaikuttajille on helppo kirjata. Laske markkinointipalveluista laskut, kirjaa nettomƤƤrƤ mainonta- tai markkinointikuluiksi ja kirjaa mahdolliset lƤhdeverot, jos ne ovat sovellettavissa.
Luontoissuoritukset
Lahjat ja tuotenƤytteet on arvotettava markkinahintaan ja kirjattava vƤhennyskelpoisiksi liiketoiminnan kuluiksi. Dokumentoi kƤypƤ markkina-arvo ja sƤilytƤ kuitit tai sisƤiset arviot vƤhennysten tueksi.
Palvelujen vaihto ja vaihtokaupat
Jos vaihdat palveluja, kuten tarjoat ilmaista verkkosivujen suunnittelua vastineeksi vaikuttajan mainostamisesta, kirjaa molemmat osapuolet transaktiosta, jotta todellinen taloudellinen arvo tulee esiin. NƤin varmistat, ettƤ kuluraporttisi vastaavat tulojen kirjaamista ja kulujen vƤhennyksiƤ.
Verovapaiden yhteistyƶhankkeiden kirjaaminen
Jotkin yhteistyƶt voivat jƤƤdƤ raportointikynnyksen alle tai olla oikeutettuja erityisiin vapautuksiin. Tarkista paikalliset ohjeet pieniarvoisille liiketoimille tai nƤytekampanjoille ja dokumentoi kaikki vƤitetyt vapautukset tarkastusketjun yllƤpitƤmiseksi.

3. ArvonlisƤveron vaikutukset kotimaisiin ja rajat ylittƤviin vaikuttajien kanssa tehtyihin sopimuksiin
Influencer-markkinoinnin arvonlisƤverosƤƤnnƶt vaihtelevat palveluntarjoajan ja vastaanottajan sijainnin mukaan. ArvonlisƤveron soveltamisen ymmƤrtƤminen varmistaa, ettƤ veloitat, maksat tai haet arvonlisƤveron takaisin oikein markkinointipalveluista. Virheet arvonlisƤverokƤsittelyssƤ voivat johtaa seuraamuksiin ja menetettyihin palautusmahdollisuuksiin.
Kotimaiset liiketoimet
Kun sekƤ yrityksesi ettƤ vaikuttaja ovat suomalaisia arvonlisƤverovelvollisia, laskuissa on oltava arvonlisƤvero voimassa olevan verokannan mukaan. Voit hakea arvonlisƤveron palautusta, jos kulu on kokonaan liiketoimintaan liittyvƤ ja lasku tƤyttƤƤ muodolliset vaatimukset.
EU:n rajat ylittƤvƤt yhteistyƶt
Muissa EU-maissa arvonlisƤverovelvollisilta vaikuttajilta saaduista palveluista saatat joutua soveltamaan kƤƤnnetyn verovelvollisuuden menettelyƤ. TƤllƶin arvonlisƤverovelvollisuus siirtyy sinulle palvelun vastaanottajana, ja voit hakea ostoveron palautusta samassa veroilmoituksessa.
EU:n ulkopuolisten vaikuttajien palvelut
EU:n ulkopuolelta ostetuista palveluista on usein rekisterƶidyttƤvƤ arvonlisƤverovelvolliseksi, jos kƤƤnnetty verovelvollisuus koskee niitƤ. Tarkista rekisterƶintirajat ja pidƤ selkeƤƤ kirjanpitoa ulkomaisista laskuista ilmoitusten tueksi.
Pienet toimittajat
Mikrovaikuttajat, joiden liikevaihto alittaa tietyt rajat, eivƤt vƤlttƤmƤttƤ tarvitse rekisterƶityƤ arvonlisƤverovelvollisiksi. TƤllaisissa tapauksissa tarkista, sovelletaanko kƤƤnteistƤ verovelvollisuutta vai voitko hakea yksinkertaistettua vƤhennystƤ bruttomaksun perusteella.

4. Yleiset vƤhennyskelpoiset kulut vaikuttajamarkkinoinnissa
YmmƤrtƤmƤllƤ, mitkƤ vaikuttajiin liittyvƤt kustannukset ovat verovƤhennyskelpoisia, voit parantaa markkinoinnin ROI:ta merkittƤvƤsti. TƤmƤn lisƤksi vaikuttajamarkkinoinnin mittaaminen auttaa konkretisoimaan kampanjoiden vaikutukset.
Tuote- ja nƤytekustannukset
Influenssereille toimitettujen tuotteiden kustannukset lasketaan markkinointikuluiksi. Dokumentoi ostolaskut, lƤhetysten seurantatiedot ja jokaiselle influensserille lƤhetetyt tuoteluettelot vƤhennysten perustelemiseksi.
Toimitus ja logistiikka
Tuotteiden tai tapahtumamateriaalien lƤhettƤmisestƤ vaikuttajiin aiheutuvat toimituskulut ovat verovƤhennyskelpoisia. SƤilytƤ kuriirilaskut ja seuraa toimitusvahvistukset vƤhennysten tueksi, erityisesti arvokkaiden lƤhetysten osalta.
Alustan ja toimiston palkkiot
Influencer-markkinointialustojen tai -toimistojen veloittamat maksut ovat liiketoiminnan kuluja. Kirjaa kunkin maksun nettomƤƤrƤ, arvonlisƤverotiedot ja palvelun kuvaus, jotta ne voidaan luokitella oikein kirjanpitojƤrjestelmƤssƤsi.
Matkakulut, majoitus ja vieraanvaraisuus
Jos vaikuttajakampanjoihisi liittyy matkustamista tai tapahtumien jƤrjestƤmistƤ, niihin liittyvƤt kustannukset voivat olla vƤhennyskelpoisia. SƤilytƤ yksityiskohtaiset matkasuunnitelmat, kuitit ja ohjelmat, joista kƤy ilmi liiketoiminnan tarkoitus, jotta voit perustella nƤmƤ kulut veroviranomaisille.
Mainoskulut ja mainostetut julkaisut
Sosiaalisissa alustoissa influencer-sisƤllƶn vahvistamiseksi maksetut mainokset ovat vƤhennyskelpoisia markkinointikuluina. LiitƤ mukaan alustojen laskut ja tulosyhteenvedot, jotta kulut voidaan kohdistaa kampanjan tuloksiin.

5. Sopimukset, sopimukset ja verovelvollisuus
Kirjalliset sopimukset asettavat selkeƤt odotukset ja toimivat dokumentaationa verotarkastuksissa. Hyvin jƤsennelty sopimus mƤƤrittelee tyƶn laajuuden, korvausehdot, laskutusaikataulut ja molempien osapuolten verovelvollisuudet.
Olennaiset sopimuslausekkeet
SisƤllytƤ sopimuksiin lausekkeet, joissa mƤƤritellƤƤn maksusummat, arvonlisƤverovelvollisuudet, sisƤllƶn toimittamisen mƤƤrƤajat ja kƤyttƶoikeudet. SelkeƤt ehdot auttavat mƤƤrittƤmƤƤn, milloin ja miten kulut kirjataan kirjanpitoon.
VeronpidƤtys ja ilmoittaminen
Joistakin vaikuttajille maksetuista palkkioista voidaan pidƤttƤƤ veroa. Sopimuksissa on mƤƤriteltƤvƤ, kuka on vastuussa verojen pidƤttƤmisestƤ ja ilmoittamisesta viranomaisille.
Toimitukset ja hyvƤksymisprosessit
MƤƤritƤ sopimuksissa toimitettavat tuotteet tai palvelut, julkaisuaikataulut ja hyvƤksymisprosessit. Selkeys helpottaa maksujen ja saavutettujen tulosten tƤsmƤyttƤmistƤ, mikƤ on keskeinen tekijƤ verovƤhennyskelpoisten kulujen todentamisessa.
Muutokset ja pidennykset
Varmista, ettƤ kaikki muutokset kampanjan ehtoihin, korvauksiin tai aikatauluihin dokumentoidaan virallisesti. TƤmƤ estƤƤ alkuperƤisten sopimusten ja kirjanpitoon kirjattujen todellisten maksujen vƤliset eroavaisuudet.

6. Kirjanpidon parhaat kƤytƤnnƶt ja tyƶkalut
Tarkkojen ja jƤrjestettyjen kirjanpitotietojen yllƤpitƤminen on vƤlttƤmƤtƶntƤ sujuvan veroraportoinnin kannalta. Oikeiden tyƶkalujen ja tyƶnkulkujen kƤyttƶƶnotto varmistaa, ettƤ kaikki vaikuttajiin liittyvƤt tapahtumat kirjataan ja ettƤ voit vastata tehokkaasti tilintarkastuksiin.
Kirjanpitohjelmiston valinta
Valitse pilvipohjainen kirjanpitoalusta, joka tukee kulujen luokittelua, arvonlisƤveron laskemista ja automaattista laskujen hallintaa. Integraatiot maksupalvelujen ja pankkitietojen kanssa vƤhentƤvƤt manuaalisten syƶttƶvirheiden mƤƤrƤƤ.
AsiakirjanhallintajƤrjestelmƤt
Tallenna laskut, kuitit ja sopimukset keskitettyyn digitaaliseen arkistoon. KƤytƤ yhdenmukaisia nimeƤmiskƤytƤntƶjƤ ja metatietotunnisteita, jotta tiedot ovat nopeasti lƶydettƤvissƤ tarkastusten tai tilintarkastusten yhteydessƤ.
Automaatio ja tyƶnkulun optimointi
Automatisoi toistuvat tehtƤvƤt, kuten laskujen hyvƤksyminen, maksumuistutukset ja arvonlisƤveron ilmoitukset. Tyƶnkulun automatisointi vapauttaa aikaa strategiseen suunnitteluun ja vƤhentƤƤ mƤƤrƤaikojen ylittƤmisen riskiƤ.
Varmuuskopiointi ja tietoturva
Ota kƤyttƶƶn sƤƤnnƶlliset varmuuskopioinnit ja kƤyttƶoikeuksien hallinta arkaluontoisten taloudellisten tietojen suojaamiseksi. Tietojen salaus ja turvallinen pilvitallennus varmistavat tietosuojamƤƤrƤysten noudattamisen.

7. Raportointi, ilmoitusmƤƤrƤajat ja seuraamukset
Influenssimarkkinoinnin kulujen ja tulojen oikea-aikainen ja tarkka raportointi on erittƤin tƤrkeƤƤ. MƤƤrƤaikojen laiminlyƶnti tai puutteellisten ilmoitusten jƤttƤminen voi johtaa sakkoihin, korkokuluihin ja maineen vahingoittumiseen.
NeljƤnnesvuosittaiset arvonlisƤveroilmoitukset
Toimita arvonlisƤveroilmoitukset lakisƤƤteisiin mƤƤrƤaikoihin mennessƤ. Varmista, ettƤ kaikki laskut ā kotimaiset ja ulkomaiset ā on sisƤllytetty ilmoitukseen ja ettƤ kƤƤnnetyn verovelvollisuuden kirjanpitomerkinnƤt on ilmoitettu oikein, jotta vƤltyt myƶhƤstymissako
Vuotuiset tuloveroilmoitukset
SisƤllytƤ vaikuttajiin liittyvƤt kulut ja tulot vuotuiseen yritysveroilmoitukseesi. TƤsmƤƤ kirjanpitosi verolomakkeiden kanssa ja tarkista kaikki kululuokat ennen ilmoituksen jƤttƤmistƤ.
Paikalliset raportointivaatimukset
Tarkista kunnalliset tai alueelliset raportointivelvollisuudet, kuten esitƤytetyt lomakkeet tai markkinointikulujen lisƤilmoitukset. Paikallisten mƤƤrƤysten noudattaminen estƤƤ odottamattomat tiedustelut.
Seuraamukset ja muutoksenhaku
Tutustu myƶhƤstyneistƤ ilmoituksista tai virheellisistƤ tiedoista mƤƤrƤttƤviin seuraamuksiin. Jos saat ilmoituksen, vastaa siihen viipymƤttƤ ja toimita tarvittavat asiakirjat. TietyissƤ olosuhteissa voit hakea muutosta.

8. Strategiat verotuksen optimoimiseksi vaikuttajayhteistyƶssƤ
Ennakoiva suunnittelu voi vƤhentƤƤ verotaakkaa ja parantaa vaikuttajamarkkinoinnin tuottoa. TƤmƤn tueksi tutustu vaikuttajamarkkinointistrategia-oppaaseen, jossa kƤsitellƤƤn kampanjoiden aikataulutusta ja kohdentamista.
Budjetin kohdentaminen ja ajoitus
Suunnittele vaikuttajakampanjat tilikauden mukaan. Maksujen aikaistaminen tai viivƤstyttƤminen voi siirtƤƤ vƤhennyksiƤ tilikausien vƤlillƤ, mikƤ optimoi verotettavan tulon tason.
Kustannusten ryhmittely tehokkuuden parantamiseksi
YhdistƤ pienemmƤt vaikuttajakumppanuudet yhdeksi kuukausilaskuksi kirjanpidon yksinkertaistamiseksi. Suuremmat, arvokkaat yhteistyƶt voivat edellyttƤƤ erillisiƤ tilejƤ tarkempaa seurantaa varten.
Ammattitaitoinen neuvonta ja arviointi
KƤytƤ markkinointikuluista ja rajat ylittƤvistƤ palveluista kokenutta kirjanpitƤjƤƤ tai veroneuvojaa. Verotuksesi sƤƤnnƶllinen tarkistaminen auttaa sinua mukauttamaan strategioita sƤƤnnƶsten muuttuessa.
Jatkuva koulutus ja pƤivitykset
Osallistu webinaareihin ja tutustu alan julkaisuihin pysyƤksesi ajan tasalla vaikuttajamarkkinointiin vaikuttavista veromuutoksista. Aikainen tietoisuus mahdollistaa sopimusten, jƤrjestelmien ja tyƶnkulkujen pƤivittƤmisen ennakoivasti.
Kannustimien ja verohyvitysten hyƶdyntƤminen
Tutki digitaaliseen markkinointiin sovellettavia valtion avustuksia tai innovaatiotukia. Kampanjoiden toiminnan asianmukainen dokumentointi voi oikeuttaa sinut lisƤrahoitukseen.
JohtopƤƤtƶkset
- PidƤ huolta yrityksesi vaikuttajayhteistyƶn paperitƶistƤ rauhallisella otteella – tarkista sopimukset sƤƤnnƶllisesti ja dokumentoi maksut selkeƤsti omaan jƤrjestelmƤƤsi. NƤin sinulla on aina ajantasainen tieto kƤytettƤvissƤsi ja voit keskittyƤ itse liiketoimintaan. Muista, ettƤ huolellinen dokumentointi sƤƤstƤƤ aikaasi myƶhemmin ja tuo mielenrauhaa arkeesi yksinyrittƤjƤnƤ.
- Ota kƤyttƶƶsi selkeƤ ja yksinkertainen kirjanpitojƤrjestelmƤ, joka sopii juuri sinun tarpeisiisi. Vaikuttajamarkkinoinnin kulut kannattaa luokitella ja kirjata jƤrjestelmƤllisesti – nƤin varmistat, ettƤ saat kaikki ansaitsemasi verovƤhennykset. Voit myƶs hyƶdyntƤƤ digitaalisia tyƶkaluja, jotka tekevƤt kulujen seurannasta vaivatonta ja antavat sinulle enemmƤn aikaa keskittyƤ ydinosaamisesi kehittƤmiseen.
- Anna itsellesi aikaa perehtyƤ kansainvƤlisen vaikuttajamarkkinoinnin verotuskƤytƤntƶihin rauhassa. Vaikka sƤƤnnƶt voivat tuntua monimutkaisilta, niiden ymmƤrtƤminen auttaa sinua tekemƤƤn fiksumpia pƤƤtƶksiƤ ja vƤlttƤmƤƤn ikƤvƤt yllƤtykset. Rakenna verkostoja muiden yrittƤjien kanssa ja jaa kokemuksia – yhdessƤ oppiminen on tehokkaampaa ja mukavampaa. Jos koet epƤvarmuutta, muista ettƤ ammattilaisen neuvoihin sijoittaminen voi sƤƤstƤƤ aikaasi ja rahaasi pitkƤllƤ tƤhtƤimellƤ. TƤrkeintƤ on lƶytƤƤ sinulle sopiva tapa hoitaa veroasiat niin, ettƤ voit keskittyƤ yrityksesi kasvattamiseen luottavaisin mielin.
PyydƤ maksuton arvio sivustosi kehittƤmisestƤ
Samankaltaiset artikkelit