/ / Vaikuttajamarkkinointi osaksi yrityksen markkinointia

Vaikuttajamarkkinointi osaksi yrityksen markkinointia

Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteena on vaikuttaa yrityksen kohderyhmiin ja heidän ostokäyttäytymiseensä yhteistyössä erilaisten vaikuttajien kanssa.

Vaikuttajamarkkinointi pähkinänkuoressa

Vaikuttajamarkkinointi on alati kasvava markkinoinnin muoto. Törmäät vaikuttajamarkkinointiin tänä päivänä lähes kaikissa sosiaalisen median kanavissa. Kyse on yrityksen ja vaikuttajan välisestä maksetusta yhteistyöstä, jossa jälkimmäinen tuottaa yritykselle hyödyllistä sisältöä ja jakaa sitä kuluttajille eri sosiaalisissa medioissa.

Ketkä vaikuttajat?

Vaikuttajat voivat olla esimerkiksi yrityksen kohderyhmää puhuttelevia bloggaajia, tubettajia ja muita tunnettuja henkilöitä, kuten urheilijoita tai muusikoita. Vaikuttajat, kuten vaikkapa ammattibloggaajat, voivat olla myös todellisia markkinoinnin ammattilaisia, jotka tuntevat monikanavaisen sisällöntuotannon läpikotaisin ja auttavat yritystä myös esimerkiksi tuotekehittelyssä.

Miksi vaikuttajamarkkinointi kannattaa ja mihin se perustuu?

Vaikuttajamarkkinointi perustuu siihen, että vaikuttajat tavoittavat yrityksen kohderyhmän siellä, missä kuluttajatkin ovat, eli eri somekanavissa. Olennaisinta on kuitenkin se, että vaikuttajat tarjoavat kuluttajille sisältöä, joka herättää heidän mielenkiintonsa yrityksen tuotteita tai palveluita kohtaan. Vaikuttajamarkkinointi toimii parhaiten silloin, kun kuluttaja kokee samaistumisen tunteita vaikuttajaa kohtaan ja uskoo siksi suositellun tuotteen tai palvelun soveltuvan myös itselleen.

Vaikuttajilla onkin nimensä mukaisesti vaikutusvaltaa kohderyhmäänsä, ja usein he toimivatkin tavalla tai toisella esimerkkeinä ja suunnannäyttäjinä seuraajilleen. Niin myös erilaisten tuotteiden ja palveluiden käyttäjinä.

Vaikuttajamarkkinoinnin kannattavuudesta kertoo myös se että, tänä päivänä valtaosa kuluttajista etsii hakukoneista tietoa tuotteista tai palveluista ennen ostopäätöksen tekemistä, ja jopa 71 % ostaa tuotteen tai palvelun todennäköisemmin, jos sitä on suositeltu sosiaalisessa mediassa (Hubspot).

Vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyys

Kuluttajat antavat yleensä enemmän painoarvoa yrityksen viestin sijasta toisten tuotetta käyttäneiden tai testanneiden henkilöiden arvioihin ja suosituksiin. Erityistä painoarvoa annetaan myös niille tunnetuille henkilöille, joilla on jo entuudestaan vaikutusvaltaa seuraajiinsa.

Tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi edellyttää kuitenkin vaikuttajan tuottaman sisällön uskottavuutta. Kuluttajien medialukutaitoa ei siis kannata aliarvioida, sillä yltiöpositiiviset ja katteettomat maksetut mainokset erottuvat epäsuotuisasti aitojen ja rehellisten suositusten joukosta.

Läpinäkyvyys on tärkeä osa toimivaa vaikuttajamarkkinointia, ja siksi yhteistyötä ei kannata yrittää piilottaa kuluttajilta. Kuluttajia tulisikin kunnioittaa ilmoittamalla selkeästi ja avoimesta esimerkiksi blogipostauksen, podcastin tai Instagram-julkaisun yhteydessä, että kyse on yhteistyöstä. Seuraajat luottavat arvostamiensa vaikuttajien mielipiteiden rehellisyyteen myös silloin, kun tietävät, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö.

Myös kuluttajansuojalaki edellyttää, että kuluttajille kerrotaan, milloin heihin pyritään vaikuttamaan kaupallisesti. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tehnyt linjauksen, jonka tarkoituksena on ohjeistaa vaikuttajia ja yrittäjiä siinä, miten kaupallisesta yhteistyöstä tulisi kuluttajansuojalain mukaan kertoa kuluttajille. Ohjeistukseen voit tutusta tarkemmin Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla.

 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Eri tapoja hyödyntää vaikuttajamarkkinointia

Yhteistyötä voidaan toteuttaa hyvin erilaisin keinoin, erilaisissa kanavissa. Tyypillisiä vaikuttajien kanavia ovat jo aiemmin esille nousseiden blogien, Instagram-tilien ja podcastien lisäksi esimerkiksi Youtube, Snapchat, erilaiset tapahtumat ja yrityksen omat kanavat.

Tyypillisessä vaikuttajamarkkinoinnissa, vaikuttaja kertoo kokemuksistaan yrityksen tuotteista tai palveluista yhdessä tai useammassa sovitussa somekanavassa. Sisältö voi olla esimerkiksi vaikuttajan omissa kanavissa julkaistavia videoita, kuvia ja artikkeleita. Käyttäjäkokemuksen lisäksi se voi olla myös suositus, kilpailu tai pelkkä maininta käytetystä tuotteesta tai palvelusta.

Vaikuttajan omien kanavien lisäksi sisältöä voidaan tuottaa myös yrityksen kanaviin. Tyypillinen esimerkki tästä on yrityksen Instagram-tilin “kaappaus”, jossa vaikuttaja ottaa yrityksen tilin käyttöönsä ennalta sovituksi ajaksi ja tuottaa sinne sisältöä vaikkapa stoorien tai livevideoiden muodossa. Yhtä hyvin esimerkiksi somevaikuttaja voi järjestää seuraajiaan kiinnostavan hyödyllisen workshopin tai jonkin muun tapahtuman yhteistyössä yrityksen kanssa. Niin kutsuttuina brändilähettiläinä voivat tunnettujen vaikuttajien lisäksi toimia toisinaan myös tavalliset brändille uskolliset kuluttajat.

Onnistunut vaikuttajamarkkinointi

Onnistunut vaikuttajamarkkinointi edellyttää oikeanlaisten, yhtä aikaa brändille sopivien ja kohderyhmää puhuttelevien vaikuttajien löytämistä. Avainasemassa on tietenkin mielenkiintoinen sisältö, joka on yhteistyöstä huolimatta aitoa ja rehellistä. Aitous taas syntyy pitkälti vaikuttajan persoonasta, jonka pitää kuulua ja näkyä sisällöissä, jotta se voisi puhutella seuraajia.

Ja kuten mikä tahansa toimiva markkinointi, myös vaikuttajamarkkinointi vaatii onnistuakseen suunnittelua, tavoitteiden asettamista ja tulosten jatkuvaa mittaamista. Mittaaminen voi yhtä hyvin olla myyntivoittojen tai miksei tykkäystenkin seuraamista riippuen siitä, millaisia tavoitteita on asetettu.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä