/ / Ota Keyword Planner avuksi sisällön suunnitteluun

Ota Keyword Planner avuksi sisällön suunnitteluun

|
Hyödynnätkö Keyword planneria kotisivuillasi
Googlen Keyword Planner eli avainsanojen suunnittelija on mainio apu kotisivujen tekstisisältöjen sekä Google Ads -kampanjoiden suunnittelussa. Artikkelissa perehdytään siihen, miten työkalun avulla voidaan ideoida uusia avainsanoja ja tutkia sanojen hakuhistoriaa.

Mikä ihmeen Keyword Planner?

Keyword Planner on Google Adsiin (ent. AdWords) sisältyvä ilmainen työkalu. Se on käytännössä tarkoitettu Google Ads -kampanjoiden maksullisten hakusanamainosten suunnitteluun, mutta sitä voidaan hyödyntää myös verkkosivujen sisältöjä kirjoitettaessa. Sen avulla voidaan hakea uusia avainsanaideoita, katsoa arvioita hakusanojen klikkaushinnoista ja hakusanamääristä.

Avainsanojen suunnittelijan käyttöön tutustuminen kannattaa, sillä oikeiden avainsanojen käytöllä tekstisisällöissä voidaan lisätä kävijöiden määrää sivustolla huomattavasti. Artikkelissa käydään läpi perusteet, joilla pääsee alkuun työkalun käytössä.

Näin aloitat Keyword Plannerin käytön

Avainsanojen suunnittelijan käyttämiseksi tarvitset ilmaisen Google Ads -tilin. Avainsanojen suunnittelija löytyy sisäänkirjautumisen jälkeen Google Adsin yläpalkista, kohdasta ”työkalut” ja ”avainsanojen suunnittelija”. Tämän jälkeen valitaan joko ”Etsi avainsanoja” tai ”Katso hakujen määrät ja ennusteet”, sen mukaan kumpaa toimintoa halutaan käyttää.

Näin aloitat avainsanasuunnittelija käytön

Uusia avainsanaideoita

Silloin kun kaivataan uusia avainsanaideoita, käytetään niiden etsimiseen tarkoitettua työkalua. Sen avulla voidaan koostaa avainsanalistoja, jotka sisältävät potentiaalisia hakusanoja, joilla asiakkaat löytävät sivustolle. Avainsanaideoita voidaan hakea ainakin kolmella tavalla, joita tarkastellaan seuraavaksi.

(1) Aluksi kannattaa itse miettiä, millaisia hakusanoja kohderyhmä saattaisi käyttää etsiessään tarjottavia tuotteita tai palveluita. Näitä sanoja tai fraaseja voidaan manuaalisesti lisätä listaan. Toisin sanoen mietitään omaan yritykseen, palveluihin ja tuotteisiin keskeisesti liittyviä sanoja tai jo olemassa olevia avainsanoja, ja kirjoitetaan ne ylös.

Otetaan esimerkiksi vaikka ratsastuskouluyrittäjä, joka on kirjoittamassa sisältöjä nettisivuilleen tai suunnittelemassa hakukonemainontaa ja kaipaa ideoita sopiviin avainsanoihin. Yrittäjä kirjoittaa Keyword Planneriin sellaisia hakusanoja, joilla uskoo potentiaalisten asiakkaiden etsivän tarjoamiaan palveluita. Selkeitä vaihtoehtoja voisivat olla esimerkiksi ratsastuskoulu ja ratsastuksen alkeiskurssi. Tämän tyyppisiä hakusanoja käyttävä hakija on itseasiassa todennäköisesti jo ostolasit nenällä, mutta lisäksi kannattaa myös miettiä out of the box -tyyppisiä hakufraaseja, kuten vaikkapa lahjaidea tyttärelle.

Keyword Planner listaa uusia avainsanoja

Avainsanasuunnittelija listaa yrittäjän bisnekseen liittyvien sanojen avulla lisää ideoita avainsanoista, joita yrittäjä voisi hyödyntää.

(2) Vaihtoehtoisesti ideoita voidaan hakea pelkän kategorian avulla. Tällöin kategoria voi olla vaikkapa ratsastuskoulu, jolloin työkalu listaa kaikki siihen liittyvät mielestään relevantit avainsanat, kuten ratsastusleiri 2018, ratsastustunti, ratsastuksen alkeet, lasten alkeiskurssi, ratsastus pääkaupunkiseutu ja niin edelleen.

(3) Avainsanojen suunnittelussa voidaan hyödyntää myös kilpailijoiden käyttämiä avainsanoja. Tämä tehdään yksinkertaisesti kopioimalla kilpailevan sivuston URL-osoite Keyword Plannerin hakukenttään ja suoritetaan haku. Näin saadaan tietää kilpailevan sivuston avainsanat, jotka ovat Googlen mukaan relevantteja. Listauksesta kannattaa poimia käytetyimmät hakusanat, jotka soveltuvat omiin tarpeisiin. Kannattaa hyödyntää avainsanoja sellaisilta kilpailijoilta, joiden sivuilla on mahdollisimman laadukasta sisältöä ja jotka ovat korkealla Googlen hakutuloksissa.

Hakusanojen historia avuksi suunnitteluun

Sen lisäksi, että avainsanatyökalua voidaan hyödyntää uusien avainsanojen ideoinnissa, sen avulla voidaan myös tutkia hakusanojen hakumääriä. Avainsanojen suunnittelija arvioi viimeisen vuoden ajalta, kuinka monta kertaa hakusanaa on keskimäärin kuukaudessa käytetty. Toimintoa hyödyntäen voidaan suunnitella, mitkä avainsanat kannattaisi sisällyttää omien kotisivujen teksteihin tai mainoksiin, jotta mahdollisimman moni aiheesta kiinnostunut käyttäjä löytäisi sivustolle.

Silloin kun halutaan tietää yksittäisten hakusanojen hakumäärät, valitaan kohta “katso hakujen määrät ja ennusteet”. Hakukenttään voidaan nyt syöttää yksittäisiä avainsanoja ja aiemmin ideoituja avainsanalistoja, jotka on koostettu itse tai kilpailevan sivuston avainsanoja hyödyntäen.

Haun jälkeen klikataan kohdasta ”historialliset muuttujat”, jolloin saadaan dataa hakusanojen historiasta, eli millaiset ovat olleet hakusanojen kuukausittaiset hakuvolyymit. Historiatietojan avulla voidaan arvioida sekä hakusanan suosio että jonkin tuotteen tai palvelun sesonki: Käytetäänkö useammin hakua alkeiskurssi vai ratsastuksen alkeet? Tai onko ratsastuksen alkeiskurssia haettu enemmän touko- vai syyskuussa?

Avainsanasuunnittelija kertoo historialliset muuttujat1

Rajaa kohderyhmäsi

Avainsanojen suunnittelijaa käytettäessä on helppoa rajata hakuja omien tarpeiden mukaan käsittämään maantieteellisesti ne alueet, jotka ovat yrityksen, palvelun, tuotteen tai mainoksen kohteena.

Kielialue kannattaa myös rajata käsittämään esimerkiksi pelkästään suomenkieliset avainsanat. Sijaintia ja kieltä voidaan rajata haun tekemisen jälkeen yläpalkin vasemmasta reunasta. Haun jälkeen avainsanoja on helppo myös järjestellä vastaamaan parhaiten omia tarpeita, esimerkiksi klikkaushintojen tai -määrien perusteella. Rajaus kannattaa tehdä olipa kyse sitten uusien avainsanaideoiden hankkimisesta, klikkaushintojen tai hakusanojen suosittuuden selvittämisestä.

Arvioita klikkaushinnoista

Silloin kun Google-mainoksella tavoitellaan kävijöitä sivustoille, maksetaan mainoksen klikkauskerroista. Mainosta suunniteltaessa tietysti kiinnostaa, kuinka paljon yksittäisten avainsanojen klikkaukset maksavat. Avainsanasuunnittelijan avulla saadaan näppärästi tietää hinta-arviot myös maksulliselle Google-mainonnalle.

Arviot klikkausten hinnoista saadaan näkyviin tekemällä haku kohdassa “Katso hakujen määrä ja ennusteet” ja siirtymällä ennusteet-välilehdelle. ”Korkein CPC” (cost per click) ja ”kesk. CPC” kertovat avainsanoille korkeimmat ja keskiarvoiset klikkaushinnat. Samasta listasta nähdään myös ennuste klikkauskertojen määristä.

Avainsanasuunnittelija arvioi klikkaushintoja

Itse mainoskampanjan rakentaminen voi olla järkevää jättää ammattilaiselle, sillä “tee se itse” -säästön saattaa hävitä nopeastikin klikkauskustannuksissa. Kokematon mainosten tekijä voi helposti maksaa turhista klikkauksista tai vastaavasti saada mainoksille liian vähän klikkauksia. Ammattilaisen avulla mainokset onnistutaan usein kohdistamaan juuri potentiaalisimmille asiakkaille ja mainonnasta saadaan mahdollisimman kustannustehokasta.

Voit tutustua Google Ads -palveluumme tästä linkistä.

Kaipaatko apua kotisivujesi mainontaan tai sisältöjen suunnitteluun?

Varaa alla olevalla lomakkeella maksuton konsultaatiopuhelu, niin jutellaan miten pääset paremmin hyödyntämään kotisivujasi.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

One Comment

Comments are closed.