/ / Kotisivut vuonna 2020 – mikä on nousussa?

Kotisivut vuonna 2020 – mikä on nousussa?

Verkkosivut
Jotta kotisivut pysyvät houkuttelevina ja myyvinä, täytyy niiden kehittelyssä pysytellä aallonharjalla tai olla jopa hieman edellä aaltoa. Listasimme kotisivujen ominaisuuksien tiimoilta kuusi tärkeää asiaa, jotka jatkavat kasvuaan vuonna 2020.

1. Chatbotit vahvistavat asemaansa vuonna 2020

Keskusteleva sisältömarkkinointi on kasvava trendi digitaalisessa maailmassa. Nettisivut ovat idean tasolla pysyneet jokseenkin samanlaisina ja parinkymmenen vuoden ajan. Somen alustat ovat kuitenkin edesauttamassa murrosta kohti sosiaalisempaa ja yhteisöllisempää verkkoa.

Somealustojen myötä myös nettisivut ovat uudenlaisen paineen alla. Herääkin kysymyksiä, kuten: kuinka voisin lisätä vuorovaikutusta sivuilleni? Miten saisin lisättyä konversioprosenttia?

Hyvä ja toimiva esimerkki keskustelevasta sisältömarkkinoinnista on chatbot. Se on kätevä, matalan kynnyksen viestintäväline. Chatbot mahdollistaa yhteydenoton 24/7 ja hoitaa vastaamisen puolestasi.

Chatbot perustuu ajatukseen ihmisen halusta viestiä ja vuorovaikuttaa asiakaspalvelutilanteessa. Pelkkä yhteydenottolomake tuntuu hieman kylmältä ja yksipuoliselta tätä ajatusta vasten. Botit tuovat palvelun nettisivuillesi.

Usein pelkkä yhteydenottolomakkeen täyttäminen saattaa tuntua ajan haaskaukselta – monella nimittäin tuntuu olevan käsitys, että yhteydenottopyyntöihin ei vastattaisi ainakaan kovin nopeasti. Chatbot “kuuntelee” ja vastaa saman tien. Chatbot kyselee yhteystietoja keskustelun lomassa, joten yhteydenottopyyntö tulee jätettyä kuin huomaamatta.

Uuden vuosikymmenen alussa moni toimija onkin siirtymässä hyödyntämään chatbottia sen sijaan, että sivustolla olisi ainoastaan yhteydenottolomake. Rohkeimmat miettivät jopa yhteydenottolomakkeen poistamista kokonaan, mutta me Helpoilla kotisivuilla suosittelemme pitämään yhteydenottomahdollisuuksien kirjon mahdollisimman laajana.

Kannattaakin siis miettiä mikä sopisi parhaiten omalle kohderyhmälle ja yrityksen kotisivuille. Se on kuitenkin varmaa, että vuosi 2020 tuo chatbotteja yhä enenevissä määrin eri sivustoille. Pian sinunkin yrityksesi kohderyhmä saattaa olla bottiuskollista porukkaa.

Lue lisää chatboteista aiemmista postauksistamme. Yleistä infoa löydät tästä postauksesta ja botin käsikirjoittamisesta olemme kirjoittaneet tänne.

2. Mobiili on ensisijainen selailuväline

Hyvin suuri osa verkkoliikenteestä tapahtuu myös vuonna 2020 mobiilissa ja tämä pitää ottaa huomioon jo verkkosivuja suunnitellessa. Tästä syystä kaikille päätelaitteille ongelmitta skaalautuvat, responsiiviset sivut ovat tärkeämmät kuin koskaan.

Sivustot kannattaa suunnitella niin, että ne skaalautuvat automaattisesti eri laitenäkymille. Voi olla kuitenkin järkevää suunnitella erikseen mobiililaitteille soveltuva layout, sillä jo yli puolet verkkoselailusta tehdään mobiilissa.

Mobiiliystävällisyydestä on puhuttu jo vuosien ajan ja se alkaa olla peruskauraa suunnittelussa. Vuonna 2020 puhutaankin kotisivutrendien tasolla mobiiliensisijaisuudesta, jossa suunnittelu aloitetaankin mobiilinäkymästä.

3. Käytettävyydestä saavutettavuuteen vuonna 2020

Verkkosivuja rakennetaan usein visuaalisuus edellä, mutta myös käytettävyys on noussut sen rinnalla yhtä tärkeäksi tekijäksi. Ymmärretään, että mitä helpommin käytettävät sivut, sitä suuremmalla todennäköisyydellä asiakas myös etenee ostopolullaan kohti kauppaa. Tiedon tulee löytyä vaivattomasti ja yhteydenoton tulee olla helppoa. Nämä ovat perusasioita verkkosivujen suunnittelussa.

Kun käytettävyyden perusasiat ovat hallussa, voidaan mennä astetta syvemmälle ja alkaa miettiä myös saavutettavuutta. Fyysisessä tekemisessä termi on yhtä kuin esteettömyys, joka tarkoittaa kaikille yhtäläistä oikeutta liikkua ilman esteitä. Saavutettavuus on digimaailman esteettömyyttä ja myös erityisryhmillä tulee olla mahdollisuus käyttää verkkosivuja ongelmitta.

Myös vanhukset käyttävät verkkoa, joten on huomioitava ihmisen muuttuneet erityistarpeet iän karttuessa.

Monella julkishallinnon toimijalla on jo digipalveluiden saavutettavuussuunnitelma, joka etenee asteittain kohti EU-direktiivin mukaista suositusta.

Kaikille tasavertaisesti saavutettavilla verkkosivuilla toteutuvat mm. seuraavat seikat:

  • Tekstisisältö on helposti silmäiltävissä ja se on jäsenneltyä
  • Asia tulee ilmi jo heti tekstin alussa, lopputeksti tuo lisäarvoa
  • Kieli on yleistajuista ja helposti ymmärrettävää
  • Sivusto toimii myös esim. ruudunlukuohjelmalla ja kuvien alt-tekstit ovat kunnossa.
  • Tietoa on saatavilla muutenkin kuin tekstimuodossa, esim. videot ja infografiikka
  • Vältetään yllättäviä välkkyviä sisältöjä, jotka voivat laukaista esim. migreenikohtauksen

Verkkosivustoja suunnittelevalle tai jopa niiden käyttäjälle saavutettavuusvaatimukset saattavat tuntua vähäpätöisiltä. On kuitenkin tärkeää omaksua Design for all –ajattelu, sillä se itseasiassa lisää sivustojen helppokäyttöisyyttä myös ei-erityisryhmille. Jos tämäkään ei vakuuta, voi johtoajatuksekseen ottaa sen, että saavutettavuus kaikille ryhmille voi parhaimmillaan vaikuttaa yrityksesi myyntiin kasvattaen sitä.

4. Laadukas sisältö on yksi kotisivujen tärkeimmistä ominaisuuksista

Vaikka kaikki edellä mainitut seikat olisivat yrityksesi nettisivuilla kunnossa, ei mikään vie pois sitä tosiasiaa, että laadukas sisältö on se, mikä loppujen lopuksi on avainasemassa. Laadukas sisältö on selkeää ja oikein kohdennettua. Tekstisisältöä on tärkeää myös tuottaa aktiivisesti lisää, sillä se parantaa hakukonenäkyvyyttä. Aktiivisuus nimittäin kertoo Googlelle, että sivusto on toiminnassa ja sisältöjä päivitetään.

Hyvä sisältö kannattaa kirjoittaa avainsana edellä. Mieti, millä sanalla potentiaaliset asiakkaasi etsivät tuotettasi tai palveluasi. Mikäli tämä tuntuu haastavalta, voi toki ensin kirjoittaa tekstin ja sen jälkeen lisätä siihen haluamasi avainsanat.

Sisällöntuotannon voi ostaa toki myös valmiina palveluna. Laadukkaan tekstisisällön tuottaminen voi yllättäen muodostua pullonkaulaksi yrityksen kotisivuprojektissa, joten valmiiksi tuotettu sisältö on varteenotettava vaihtoehto. Tutustu tästä sisällöntuotantopalveluumme.

5. Videomateriaali verkkosivuilla vahvistaa sisällön sanomaa

Sisältö videomuodossa on tehokasta ja vaikuttavaa. On tutkittu että informaatio, joka tulee videomuodossa jää paremmin mieleen kuin tekstimuotoinen informaatio.

Videoita voi lisätä vahvistamaan tekstisisältöä. Varsinkin, jos kyseessä on jokin haastava aihe, voi video olla hyvä ratkaisu. Videosisältöä voi tuottaa myös ajattelemalla hieman ns. laatikon ulkopuolelle. Sitä voi tuoda innovatiivisesti yhteyksiin, joissa sitä ei yleensä ole totuttu näkemään.

Esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin pikkuhiljaa sulautuessa lähemmäs toisiaan, voisi yhtenä ideana olla esimerkiksi myynnillisen videotervehdyksen tekeminen potentiaalisille asiakkaille.

6. Sivujen latausnopeus

Vuoden 2020 netti on nopea, ainakin jos vertaa internetin alkuaikoihin, jolloin sivun latautumisen taustamusiikkina soi modeemin yhdistämisääni. Verkkosivujen käyttäjä on tottunut siihen, että sivut latautuvat salamannopeasti. Poistumisprosentti kasvaa huomattavasti, jos sisältö ei aukea heti.

Aika, jonka ihmiset käyttivät vuonna 1996 nettisivujen latautumisen odotteluun on jopa huvittavaa verrattuna aikaan, jonka käyttäjät nykypäivänä suostuvat odottelemaan. Informaatiotulva ja tiedon nopeatempoisuus ovat muokanneet aivojamme suuntaan, jossa nanosekunnin viive latautumisessa voi saada aikaan välittömän poistumisen sivustolta. Keskittymiskyky on heikentynyt ja ihmiset ärsyyntyvät helposti odottelusta.

Erityisesti verkkokaupassa on hyvin tärkeää, että tuotteet latautuvat nopeasti. Jo aivan pienikin latausnopeuden hidastuminen aiheuttaa konversiomenetyksiä. Tämä taas näkyy suoraan yrityksen myyntitilillä. Jopa yhden sekunnin heikompi latausaika vähentää myyntiä huomattavasti.

Onneksi on kuitenkin mahdollista tehdä toimia, joilla oman yrityksen kotisivujen latausnopeus paranee. Tutustu tästä vinkkeihin, joilla voit itsekin vaikuttaa sivuston nopeuteen.

Sivujen latausaikaa on mahdollista nopeuttaa myös Aseon automaattisen nopeusoptimointipalvelun avulla. Sen ansiosta minkä tahansa nettisivuston tekninen nopeusoptimointi voidaan automatisoida 5 minuutissa.Palvelu nopeuttaa sivujen latausaikoja, minkä ansiosta käyttäjätyytyväisyys paranee ja todennäköisesti myös verkkosivuston tulokset Googlessa paranevat.

Lopuksi

Vuosi 2020 tuo mukanaan kokonaan uuden vuosikymmenen. Digimarkkinoinnin saralla suuria mullistuksia ei ole tiedossa, ennemminkin teemana voisi olla vanhan uudistaminen ja parantaminen.

Verkkosivut eivät ole katoamassa minnekään, päinvastoin: yrityksellä on hyvä olla oma turvasatama sen lisäksi, että se vaikuttaa eri somealustoilla. Koskaan ei voi nimittäin tietää missä jamassa eri sosiaalisen median kanavat ovat vaikkapa viiden vuoden kuluttua.

Yrityksen omia kotisivuja kehittämällä ja päivittämällä olet oman alustasi haltija ja laadukasta sisältöä tuottamalla teet sivustostasi myös asiakkaillesi tutun ja turvallisen paikan, johon on mukava tulla. Saat samalla sitoutettua asiakkaasi yhteisöksi.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Similar Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *